Norsk kultur endrer seg med innvandring

På hvilken måte er kulturen i landet endret med så mange minoritetsgrupper i Norge? 

Før innvandringen til Norge begynte, var norsk kultur ting som ses på som typisk norske, men minoritetsgruppene i landet har gitt veldig mye til den norske kulturen. Det er nettopp dette jeg skal snakke om i denne delen, og drøfte på hvilken måte norsk kultur har endret seg. Jeg snakker mye om de tingene, som klær, mat og gjenstander, som opprinnelig var en del av kulturen til innvandrerne og har blitt en del av norsk kultur.

Innvandrergruppene kom først og fremst i 1960 og 1970-årene, da Norge trengte arbeidskraft og inviterte folk fra andre land inn til Norge, hovedsakelig fra Pakistan, Tyrkia og Marokko. Siden da har ikke norsk kultur lenger vært bare folkesanger, bunad og andre norske tradisjoner. Det omfatter også ting fra andre kulturer, som har blitt tatt med fra for eksempel Somalia, Polen, Marokko og India. Både klær, mat, butikker og andre spesielle gjenstander fra minoritetsgrupper i Norge har blitt en del av den norske kulturen i dag.

 Tunika

De norske klesbutikkene lanserte det nye sommerplagget ”tunika” for omtrent et par år siden.

     tunic.jpg

Paul White http://www.telegraph.co.uk/fashion /main.jhtml?xml=/fashion/2006/10/25/eftunic25.xml

Denne er inspirert av den indiske og pakistanske nasjonaldrakten ”Shalwar kamiz”. Dette klesplagget består av en knelang skjorte med mange forskellige mønstre og i mange forskjellige farger, stoffer og fasonger. Det hører også til en løs bukse med strikk i livet, men denne er ikke blitt brukt av andre enn den nasjonen klesdrakten tilhører.

 01kameez.jpg

http://www.revertmuslims.com/images/01kameez.jpg  

 

Tunikaen har selvfølgelig blitt gjort litt mer ”vestlig”, noen har større utringning, kortere lengde på armene og på selveste skjorta. Den har også ført til at mange muslimske jenter kan kle seg moteriktig, fordi den er såpass lang at den ikke ”viser” for mye. Den er mer dekkende, spesielt når det gjelder bakdelen og lår, noe som gjør den til et perfekt plagg for slike jenter. Samtidig som de kan la være å vise deler på kroppen de ikke ønsker å vise like klart, kan de følge moten og ikke føle seg utenfor. Tunikaen brukes helst som en overdel over en olabukse eller en penbukse, men det kan jo ikke overdelen til ”Shalwar kamiz”. Den er mer passende som et helt plagg sammen med tilhørende bukse, så tunikaen gir muslimske jenter, spesielt pakistanske, en mulighet til å være ”norske” samtidig som de beholder sin tro og identitet.  

 Mat fra andre kulturer

Når det gjelder mat, er det spesielt kebab som er blitt en del av den norske kulturen. Vi har fått veldig mange sjapper hvor det lages kebab, og hvor både norske, somaliere og tyrkere liker å spise middagen sin, eller kanskje til og med frokost og lunsj. Kebabsjappene finnes nesten overalt i landet, men de fleste befinner seg i oslo, spesielt i og rundt sentrum. Disse sjappene begynte sin produksjon med bare kebab, men har nå både pizza, hamburger og pommes frites på menyen.

kebab1.jpg 

http://www.ngohq.com/surveys/13009-what-s-your-favorite-junk-food.html 

Kebab er en tyrkisk matrett og består av hovedsakelig lammekjøtt, mais, agurk, kinakål eller isbergsalat, tomat- og rømmedressing. Noen kebabselgere legger også til løk, grønn chili og tomat. Det finnes også kyllingkebab med det samme tilbehøret. Alt dette er lagt i et pitabrød.

Kebaben er blitt en del av den norske kulturen fordi det er såpass mange i Norge som spiser denne retten, både etnisk norske, innvandrere og norske med en annen bakgrunn. Det er spesielt hos ungdommene kebab er populært. Den er også en del av landets kultur fordi det finnes så mange kebabsjapper. Såpass mange driver med den virksomheten, for noen er det den eneste inntekten de har. Mesteparten av kebabsjappene er drevet av tyrkere, pakistanere og libanesere.

Også veldig mange indiske matretter er blitt populært blant norske, mange unge spiser indisk mat flere ganger i uken. Grunnen til det er jo at smaker helt annerledes enn det norske matretter gjør, og kanskje fordi man kan få bestilt det meste fra indiske, pakistanske og de fleste andre restauranter, noe som gjør at man slipper å lage mat selv en travel kveld.

Kinesiske matretter er også populært i Norge. Alle de forskjellige matrettene innvandrerne tok med seg, har blitt en del av den norske kulturen.

 

 shalimar_004.jpg  asiatisk-mat.jpg 

www.shalimartandoori.no/html.html http://www.aminglingoftastes.com/florida.html

 Innvandrerbutikker populære i Norge

Innvandrerne har også startet opp sine egne butikker, spesielt matbutikker, butikker med søtsaker og noen klesbutikker.

De fleste matbutikkene som er eid av minoritetsgruppene er ”frukt- og grønt” butikker hvor de fleste produktene er importert fra andre land. Det er billigere å importere og kjøpe varer fra andre land enn Norge for de som eier butikken, og varene selges derfor mye billigere i

utenlandske butikker sammenlignet med frukt og grønnsaker i norske matbutikker. Også veldig mange etnisk norske personer benytter seg av innvandrerbutikkene, for de nesten samme varene som finnes i norske matbutikker finnes også i innvandrerbutikker. De smaker nesten det samme, og om de ikke gjør det, kan man jo argumentere smaken med at frukt og grønnsaker på innvandrerbutikkene er mye billigere.

 butikker.jpg

 Mette Randem http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html

På Grønland i Oslo finnes de fleste butikkene med pakistanske og indiske søtsaker.

Disse butikkene har et utvalg søtsaker som opprinnelig tilhører den pakistanske og indiske kulturen. Søtsakene kalles ”mithai” og lages av pakistanere og indere. De ”mithai”-butikkene i Oslo er hovedsakelig eid av pakistanere, mens inderne driver et fåtall av dem.

Søtsakene består av forskjellig type melk, sukker og mel-basert konditorier som blandes sammen og lages i olje og smør. Det finnes mange varianter innen ”mithai” og det er mye å velge mellom i butikkene. Det er ikke mange etnisk norske som kjøper søtsakene, men det finnes mange ”mithai”-butikker i Oslo og er derfor en del av det norske samfunnet. Disse søtsakene er mest populær blant pakistanere og indere, kanskje fordi de er så vant til smaken. ”Mithai” er jo på en måte et godteri, fordi det er veldig søtt, men nordmenn er ikke vant til å spise noe så søtt og liker det kanskje derfor ikke.

 mithai.jpg

http://forums.egullet.org/index.php?showtopic=60172&st=0

Indiska er en butikk som har sitt hovedkontor i Sverige, og som både finnes i Norge, Danmark og Finland. Butikken har både mote og interiør inspirert av India, for å krydre Europa med design og ideer fra indisk kultur og skape et bilde av en annen verden. Klærne butikken lanserer er inspirert av indiske klær, spesielt farger, mønstre og lengder på overdeler. Når det gjelder interiøret, har de møbler, dekorasjoner og annen innredning som er inspirert av indisk kultur. De har også dekorasjoner som reflekterer noe av hinduismen og buddhismen, som for eksempel en buddha-skulptur.

Andre ting som er blitt en del av norsk kultur er for eksempel vannpipa og ”Palestina”-skjerf som stammer fra araberne, nanbrød fra Tyrkia, snus som egentlig er en svensk vare, sausene og pakker med nesten ferdiglagd mat fra Uncle Ben’s og Mr. Lee, taco som er en tradisjonell meksikansk matrett, pizza og lasagne fra Italia. Vi har også gullbutikker med pakistanske og indiske gullsmykker, klesbutikker i Oslo med eiere fra andre land, for eksempel Gina Tricot fra sverige og den spanske Zara.

Reklame

7 kommentarer den “Norsk kultur endrer seg med innvandring”

  1. lottings Says:

    Hei jenter! Nå ble jeg veldig sulten – jammiii:). Lotte

  2. laila16 Says:

    Haha! Vi ble også sultne. Kanskje vi tar oss en kebab etter skolen. Det fortjener vi etter den slitsomme uken. Namme Nam 😀

  3. naima Says:

    ja jaa hahaha

  4. naima Says:

    ja det er så morsmor

  5. I 0 + I 0 = 4 (rett dette med å legge to streker) Says:

    Ankara Halal kjøtt..woop woop hehe

  6. FarvelNorge Says:

    Norsk kultur endrer seg ikke, den blir utryddet. Les denne artikkelen og prøv så å fortell meg at utlendinger ikke prøver å ta over landet vårt. Her er det en MDG-politiker som sier det rett ut; vi bør heller ta imot flere innvandrere enn å føde norske barn. Han forstår ikke hva slags `syn` regjeringen har på mennesker fordi de har sagt at norske kvinner bør føde flere barn. Ifølge han er det mye snillere og bedre å hente inn folk fra Afrika. Og dette er en politiker med politisk makt i Norge! Hvis vi gjør som han vil, så finnes det ikke èn nordmann i dette landet om 20 år.

    Jeg har selv valgt å ikke få barn, fordi jeg kan ikke sette barn til verden i det kaoset som Norge nå er. Det er uansvarlig, mine barn skal ikke vokse opp i en krigssone. Og det er mange som meg. Faktisk så flytter jeg snart til Polen, et normalt land med normale mennesker. Det finnes ingen fremtid i Norge lenger.

  7. FarvelNorge Says:

    Du som snakker om minoritetsgrupper, kanskje du kan forklare noe for meg. Det finnes 2,5 milliarder muslimer i verden. Og 5 millioner nordmenn. Hvorfor er muslimer en minoritet, men nordmenn er ikke en minoritet?? Venter spent på svar.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere liker dette: